Hogyan használjuk a meta descriptiont?

A meta description (leírás) használata a csaknem egyidős a honlapkészítéssel. A honlapok látogatók számára ritkán megnézett forrásában található és az oldalak keresőoptimalizálására használjuk.

De mi is ez a titokzatosnak tűnő dolog? Ezt az eszközt az internetet használók gyakorlatilag csak a Google találati oldalain látják. A description szövege jelenik meg a találatok felsorolásánál a listázott oldalak címe alatt. A honlap készítője ezt a szöveget az oldal forrásában rejti el, azzal a céllal, hogy segítse a keresőmotorokat releváns, illetve a honlap használója szempontjából fontos információk megjelenítésére.


Így jelenik meg a meta description a találati oldalon

meta description a forrásban

Meta description a forrásban

A Google a találati listát, illetve az ott megjelenített szövegeket úgy állítja össze, hogy annál figyelembe veszi a forrásban található descriptiont. De nem mindig! A Google azt kommunikálja, hogy a találati listán a találatok mintegy harmadánál veszi át automatikusan a descriptiont, a többi esetben a rendelkezésére álló adatok és szövegek alapján az analitika készít szöveget.

Fontos, hogy tudjuk, milyen hosszúságú szöveget írjunk descriptionnek. 2017 végén tűnt fel, hogy a találati oldalakon egyre hosszabb szövegek jelentek meg descriptionként. Addig minden keresőoptimalizálással foglalkozó kőbe vésettként kezelte a 160 karaktert, addig a Google annyit jelenített meg legfeljebb. Az év végén azonban 200-220 karakteres szövegek is feltűntek, sőt volt aki bőven 300 karakter fölötti szöveget is talált. Tehát mindenki azt vizsgálta, hogy meddig lehet ezután nyújtózkodni. Sok-sok ezzel kapcsolatos tartalmat elolvasva és úgy döntöttem, hogy 320 karakterre teszem a lécet.

A növekedést a Google is kommunikálta, arról beszéltek, hogy valóban lényegesen megemelték az itt megjeleníthető karakterek számát. Ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy aki eddig elégedett volt a 160 karakternyi szöveggel, az ne feltétlenül álljon neki újraírni a leírásokat.

Felmerül a kérdés, hogy a meta description tartalma segíti-e a honlapokat a keresési listákon való előrejutásban? Sok szakember és a Google is azt állítja, hogy nem. Az biztos, hogy a jól elkészített leírással lehet ösztönözni a keresőt, hogy kattintson a mi linkünkre, de nézzük, mit láthatunk, ha az egy kifejezésre kapott találatok listáját megnézzük.

Beírtam a keresőoptimalizálás szót, majd megnéztem, hogy saját honlapom milyen találattal jelenik meg, milyen szöveggel és mi látszik a keresőkifejezés és a találat kapcsolatában. A Google a találatnál az általam megadott 319 karakternyi leírást jelenítette meg és a szövegben a keresőoptimalizálás szót félkövér kiemeléssel meg is mutatja.

Következtetésként én mindenképpen azt gondolom, hogy valamilyen szinten a jól megírt description segít az előrejutásban. De ha esetleg nem így van, vagy csak csekély mértékben, akkor is azt javaslom és magam is így teszek, hogy a description méretét 300-320 karakterig írjuk meg, abban pedig szerepeljenek azok a kulcsszavak, amelyekre találatot szeretnénk kapni. Utóbbival kapcsoaltban azonban fontos tudni: a descriptionben használt szavak, kifejezések nem helyettesítik a szövegben megjelenített kulcsszavakat. Az ott megjelenítendő kulcsszavak adják az alapot.