A keresőmarketing (SEM) eszközei 1.

A keresőmarketing (SEM) eszközei 1.

Keresőmarketing (Search Engine Marketing – SEM). Mint minden a világban, a technológiai fejlesztések hatására a marketing területei is átalakultak. Az üzleti ajánlatok fő terepe már az internet, az internetes felületek, elsősorban a social (közösségi) média. Új, nagy sikerekkel kecsegtető terep, de egészen más tudást és hozzáállást képviselnek.

Aki használja – és szinte mindenki használja – az internetet és a közösségi médiát, az tudja, hogy mi a különbség a hagyományos hirdetések és az interneten minket elérő ajánlatok között. A hagyományos marketing analóg és statikus, az interneten azonban digitális és dinamikus. Ez persze közhely, de az ilyen közhelyeket kihasználók számíthatnak sikerre.

A hagyományos marketing analóg, a hiszen hagyományos médiában jelenik meg. Ilyenek az újságokban, szórólapokon vagy televíziós hirdetésekben megjelenő marketing eszközök. Statikusak, hiszen a hirdetés megjelenése nem igazodik az általa elért személy vágyaihoz, terveihez. Az ilyen hirdetések véletlenszerűen érik el azokat, akiket valóban érdekel is a hirdetett ajánlat. Erre egyszerű példa egy televíziós hirdetés, amiben női higiéniai terméket hirdetnek. A műsorfolyamba beillesztett, kifejezetten nőknek szóló reklámspotot látják azok a férfiak is, akiket biztosan nem érdekel a termék. Ha a televízió nézőit fele-fele arányban osztjuk fel nőkre és férfiakra, akkor megállapíthatjuk, hogy az ilyen hirdetésre elköltött pénz fele kirepül az ablakon.

Ezzel szemben az interneten megjelenő hirdetések digitálisak a közeg természetéből adódóan, másrészt dinamikusak. Utóbbi megállapítás azért igaz, mert az internetes eszközök megjelenésével már képes a hirdető és a hirdetést megjelenítő kontrollálni, hogy a hirdetési felületre betérő személy milyen ajánlatokra kapható, mik az érdeklődési körei, milyen anyagi lehetőségei vannak, milyen nemű és korú. Ha pedig ezt képes a közeg megállapítani, akkor azt is pontosan meg tudja határozni, hogy milyen hirdetést jelenítsen meg úgy, hogy arra a látogató rákattintson.

Mielőtt erre részletesebben kitérnék, ismerjük meg röviden a nagy internetes hirdetési hálózatokat üzemeltető tech cégek működését. Az olyan nagyvállalatok, mint a Google vagy a Facebook folyamatosan profilozzák felhasználóikat. Ez azt jelenti, hogy nyomon követik a felhasználók internetes mozgását (igen, nem csak akkor, amikor az ő felületeiken tartózkodnak), így abból, hogy a felhasználó milyen tartalmakat keres fel rendszeresen, vagy alkalomszerűen, következtetnek a felhasználó érdeklődési körére, nemére, életkorára. A mobiltelefonok korában, amikor a telefon helymeghatározó funkcióját mindenki bekapcsolva tartja, azt is tudják, hogy a felhasználó hol jár a világban, milyen üzletekbe tér be, jár-e színházba, moziba, vagy sporteseményre. Az így megszerzett információkból és viselkedésmintákból aztán az adatbázisokban kialakul az illető profilja, amihez aztán a dinamikusan működő felületen a megfelelő hirdetést párosítani lehet.

Néhány példa. Ha a Google, vagy a Facebook adatbázisa azt veszi észre, hogy valaki az utóbbi időkben esküvőszervezéssel kapcsolatos honlapokat látogat, előbb-utóbb egyre gyakrabban találkozik ezeken a felületeken esküvővel kapcsolatos hirdetéssel. Ennek még szélsőségesebb esete az, amikor valaki meglátogat egy webshopot, ahol kiválaszt egy terméket, de végül mégsem veszi meg, majd teljesen más témájú honlapokon ennek a terméknek a hirdetésével találkozik rendszeresen.

A nagy hálózatok profilozási analitikáját azonban nem csupán optimalizált fizetett hirdetések elhelyezésével használhatjuk ki, de ha ügyesek vagyunk, akkor honlapunk megfelelő szerkesztésével is sikereket érhetünk el. A Google találati listáján a keresőóriás analitikája úgy állítja össze a találati listát, hogy az a kereső személynek a lehető legrelevánsabb tartalmakat listázza ki. Ha tehát honlapunkat megfelelően szerkesztve a Google analitikájának az a benyomása, hogy mi jó minőségű szolgáltatásokat kínálunk, például a keresőoptimalizálás terén, akkor honlapunk a keresőoptimalizálást keresők számára jobb helyen fog megjelenni a találati listán. Ez a keresőmarketing.

Ebben az új világban a hirdetések, a marketing kampányok hatékonyabbak, jobban célozhatóak és ami a lényeg, optimalizálhatóak.

Érdekli a téma? Hívjon most! (+3620) 824-6731

A keresőmarketing (SEM) eszközei 2.